Vad är diabetes?

Nu vill jag en gång för alla göra det klart för er vad diabetes är.

typ 1 diabetes

diabetes typ 1 eller barn diabetes som den kan kallas finns det inga vetenskapliga anledningar till varför man får. man tror att diabetes typ 1 kan fås om man varigt med om en kraftik infektion i kroppen. det har ingenting med hur mycket socker man har ätit att göra. man kan inte få diabetes typ 1 av för mycket socker. jag har typ 1 diabetes och har haft det sedan jag var 18 månader gammal. det som händer i kroppen när man får diabetes är att kroppens bukspottkörtel slutar producera insulin. i bukspottkörteln finns det betaceller som producerar insulin och denna funktion går sönder när man får diabetes kort och gott dör betacellerna i bukspottkörteln och man får inget insulin. för att kroppen ska funka måste kroppen hela tiden få en liten dos insulin och en större dos varje gång man äter. får kroppen inget insulin alls på 4 timmar så börjar man kräckas. om man då inte får vård dröjjer det inte länge innan man hamnar i koma och somnar för gott. ja man kan helt enkelt välldigt snabbt dö utav det. men eftersom att utväckligen går frammåt så behöver man knappt vara orolig som diabetiker. jag har en insulinpump som hela tiden ger mig en liten dos insulin och när jag äter får jag manuellt ta en större dos. alltså precis som vanliga kroppar gör av sig själv får jag göra med min insulin pump. då tror ni att allt det jobbiga var över att det bara är att ta lite insulin när man äter så blir allting bra men nu til det komplicerade. kroppen behöver olika stora mängder insulin beroende på hur mycket man äter. med andra ord så fort jag äter något måste jag veta hur mcyket insulin som behövs. tilexempel hur mycket insulin ska jag ta till en glass och hur mycket ska jag ta till en macka? det är ju finkänsla som gör att man klarar det och framför allt erfarenhet. nu när jag haft diabetes i nästan hela mitt liv brukar det inte bli så svårt men det som kan vara jobbigt är ju om det har kommit en ny glass eller något som man inte vet vilken dos som behövs. då får man pröva sig fram.  diabetes typ 1 blir man aldrig av med, det är en kronisk sjukdom man måste leva med hela livet. jag tror det var allt om typ 1 diabetes, annars åter komer jag.

typ 2 diabetes

typ 2 diabetes är inte min specialite men det är välldigt annorluna mot typ 1 diabetes
vid typ 1 diabetes så är kroppens bukspottkörtel helt död och betacellerna kan därför inte producera något insulin alls men vid typ 2 diabets är bukspottkörteln bara slö. vilket innebär att kroppen får lite insulin men inte tillräckligt. vilket då resulterar i att man får ett högt blodsocker. typ 2 diabetes får man av fetma eller ålder. är det pga fetma så kan man träna bort den till skillnad från typ 1 som man aldrig blir av med.

blodsocker

man mäter kroppens blodsocker för att veta om man har tillräckligt eller för mycket insulin i kroppen. ett normalt värde för en diabetiker ska ligga mellan 5 och 10. en utan diabetes ska ligga mellan 4 och 5. om man äter och inte tar insulin blir man hög i blodsockret. får man fortfarande inget insulin så börjar man kräckas. det är kroppens sätt att försöka sänka blodsockret. så ligger man över 10 i blodsocker måste man ta insulin och ligger man under 5 måste man äta. ligger man för högt så blir man otroligt kissnödig och törstig. det spelar ingen roll hur mycket man dricker och kissar för symtomen fortsätter. man dricker och kissar väldigt mycket men det hjälper inte förens blodsockret sjunker. ligger man för högt så har man för lite insulin i kroppen. ligger man lågt så har man för mycket insulin i kroppen. symtomen för lågt blodsocker är värre. man börjar att tappa balansen och kontrollen. känns lite som att vara full. extrema symtom är att man tappar balansen helt. börjar kallsvettas, skaka, bli okontaktbar och tillslut svimma.

sockersjukan

det här är jag så fruktansvärt trött på. socker sjukan finns inte. det finns folk som säger till mig att du får ju inte äta godis för du har sockersjukan. detta stämemr inte alls jag kan äta precis vad som helst så länge jag vet hur mycket insulin jag måste ta för att få ett jämnt blodsocker. och folk som tror att jag fått diabetes för att jag ätit för mycket socker. det är ju bara sjukt. tror ni att jag missbrukade socker när jag var 1 och ett halvt år. nej diabetes förhindrar inte någon från att äta socker. det är klart att det kan vara svårt att dosera insulin dosen för så mycket socker men den handlar ju bara om erfaranhet. så kan man sin grej så kan man äta vad som helst.

alkohol

alkohol och diabetes kan vara helt ofarligt men även livsfarligt. alkoholen höll på att döda mig.  klicka här för att läsa om min alkoholförgiftning. det finns inget som är farligt med att ta en öl när man har diabetes. det blir absolut ingen reaktion som är farlig. dricker du för mycket blir du full som alla människor. nu till det farliga. är du full och har diabetes så finns det risk att du inte känner av att du får högt elelr lågt blodsocker och då svimmar du ju till slut. så är det inte för alla. då jag drack alkohol så kände jag alltid när jag blev låg eller hög då jag var full. men det farliga är ju att alkoholen sänker blodsockret. så man måste se till att ta många blodsocker då man har diabets och dricker alkohol. så dricker du alkohol och har diabetes så ta blodprov varje halvtimme så ska det nog inte vara någon fara. blir du dock så full så att du deckar. vilken andra bara skulle vakna av nästa morgon med huvudverk så är det inte säkert att du vaknar. du kanske däckar av alkohol mängden men hamnar i koma av ditt blodsocker och därför kanske du dör. så om du har någon bekant med diabetes som dricker se till att hålla koll om han/hon svimmar och ta då blodsocker på personen. det är viktigt att
det var allt jag kom på om diabetes för stunden. kan skriva lite om när jag fick diabetesman som diabetiker på fester och liknande informerar om sin sjukdom så ingen tror att man däcket av alkoholmängden så dom låter en ligga där när man igentligen är döende.

det var allt jag kom på om diabetes just nu men jag kan ju skriva om hur det gick till när jag fick det.

jag var 18 månader och mamma och pappa tyckte att jag kissade otroligt mycket. sedan gick jag till handfatet och slog på skåpet som var under. jag ville ha vatten. efter några dagar tyckte dom att jag var riktigt konstig. jag var aggresiv, drack och kissade hela tiden och ville inte äta något alls. så dom satte sig i bilen för att åka in till sjukhuset då tuppar jag av i bilen och vi fick poliserskott till sjukhuset. dom kom fram till att det var diabetes. inte så enkelt att behandla en 18 månaders bebis med diabetes men det gick. när jag var 4 år började jag ta mina sprutor själv. innan det så tog pappa bort kanylerna på några sprutor så fick jag öva på mina gosedjur jag hade. innan det när jag var två år så övade jag på mig själv med en sån här medicin spruta som man kan typ ha flytande medeciner i och spruta in i munnen. så när jag avr två år började jag öva. sen när jag var 7 år och började i skolan började jag mer eller mindre ta hand om min diabetés själv. ringde mamma och pappa och frågade hur mycker insulin jag skulle ta med sen när jag var 8 år så började jag sköta mig själv helt och nu har jag bättre koll på diabetes än mina föräldrar. har inga frågor till dom längre som dom kan besvara. sen var min diabetes välldigt svårkontrollerad då min adhd kom in i bilden men det orkar jag inte skriva om nu. nu ska jag hitta på något annat och hoppas ni får en lite mer korekt uppfattning av diabetes nu. jag har säkert glömt något viktigt men då skriver jag det senare och har ni frågor om diabetes, adhd eller vad som helst så är det bara att ställa dom till mig bland kommentarerna.




Så ser min blodsocker mätare ut. på teststickan längst till vänster plaserar man blodet och på 5 sekunder får man reda på ens blodsocker så jag fick diabets tog det 60 sekunder att få redan på svaret. gud vad utväcklingen går framåt.  då jag fick diabets hade jag sprutor som såg ut som dom här. ( dom till höger)



med en nål på 8 millimeter. dom här sprutorna hade jag från att jag var typ 4 år tills då jag fick en insulinpenna. när jag fick diabetes var nålarna 12 millimeter långa.



sen kom denna fantastiska sak. en insulinpenna. man behövde byta kanyl en gång per dag och insulinen fanns redan i sprutan. innan behövde man dra upp insulinet i sprutan från en hållare. med sprutor och insulinpennan så behövde man ju ta spruta ungefär 6 gånger per dag. det vill säga 6 stick per dag. sedan fick jag insulin pump den sitter fast i benet eller magen med en nål på 6 millimeter man känenr inte av den och man behöver byta nål var tredje dag. det vill säga ett nålstick var tredje dag istället för sex stycken per dag. ni kan ju förstå vilken frihet det är.

och en sista bild på min insulinpump.



nu ska jag vidare. hoppas ni lärt er något.  pusspåre

Kommentarer
Postat av: Johanna!

Stackare som haft det så länge! Håller på att få spader pga min diabetes, men riktigt bra skrivit!* =)

2009-07-15 @ 08:38:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0