hela historian om alopecia



det var först när håret såg ut så här som jag började fundera på vad det kunde vara. tidigare trode jag att jag hade skavt av håret men nu hade jag börjat fundera på om jag var sjuk. jag besökte en läkare som sa att det inte fanns någon sjukdom och inget botemedel. jag tyckte det var konstigt så jag drog snabbt hem och sökte på google " fläckvis hår avfall" då kom det tusentals träffar och jag var bombsäker på att det var alopecia areata. då kom tankarna. hm tappa fläckar sen kommer dom tillbaka. men vad gör det jag brukar ju ha rakat. denna bilden är tagen i slutet av juni och bara en månad såg det ut så här.



fläckarna hade blivigt större och samtidigt hade jag fått fläckar i nacken som såg ut så här.



jag oroade mig inte så mycket över dessa små fläckar för jag var ju bomb säker på att håret skulle komma tillbaka. men efter att en till månad hade gått så såg jag ut så här.




nu hade jag tappat allt hår fram på huvudet och fläckarna i nacken hade blivigt extremt mycket större på bara en månad jag började tvivla på att jag skulle få något hår tillbaka och trode jag fått alopecia totalis som innebär att man tappar allt hår på huvudet men att de på övriga kroppen sitter kvar.

sedan så försvan allt mitt hår på huvudet och jag var fortfarande säker på att det var alopecia totalis men sedan en dag så sa tobbe till mig. shit vad tunna ögonbryn du har. jag blev chockad och gick och kollade mig i spegeln. sedan tog jag och kände på ögonbrynen och då började det ramla av hår. det var först då jag insåg att jag skulle tappa allt på hela kroppen och att det med största sanolikhet aldrig kommer tillbaka. de var första gången jag mått dåligt utav sjukdommen för då tänkte jag. hur ska de här gå? inget hår någonstans? men de tog inte så långtid innan jag insåg hur det är och då gäller det bara att göra det bästa utav situationen. det spelar ingen roll om jag gråter eller skrattar för håret kommer inte tillbaka iaf så det är bara se sig i spegeln och acceptera att man ser ut som man gör.

nu har jag börjat tappa hår på alla ställen på kroppen där man har hår.

huvudet: håret är helt borta.

mustage: håret helt borta.

skägg: typ 5 hårstrån kvar på ena sidan av hakan.

benen: nedre delen utan benen är nästintill helt lena, övredelen finns det lite kvar på.

armarna: lite kvar på olika ställen.

mannens stolthet: håret finns men har börjat försvinna fortare och fortare.

armhålårna: det är faktiskt där det finns mäst hår men senast jag kliare mig där så fick jag 20 hårstrån i handen.

övrigt: ja där är det helt tomt på hår och nu har jag börjat tappa mina ögonfransar, det är väll det ända jobbiga när man står i duschen eller svettas.



ja så ser jag ut nu. och jag kommer ALDRIG någonsin i mitt liv tatuera in ögonbryn som ser äkta ut. för jag trivs med mitt utseende så jag kommer se ut som jag gör. jag hoppas att ni andra med samma eller liknande sjukdommar inser att ingenting blir bättre av att deppa och att ni har ett riktigt starkt självförtroende för då kan man klara vad som helst :)

pusspåre


Kommentarer
Postat av: asa

Du äger hur som helst Jimmy! :)

2009-11-20 @ 23:14:59
Postat av: R

Ja du jag får nog göra det, tack för dom orden, fick mig att fundera..

En i min släkt har alopecia, Han tyckte det var jätte jobbigt i början, och har precis samma problem som dig och många andra men, han har accepterat det och lärt sig leva med dig.



Det är starkt skrivet! och det där med ögonbrynen håller jag med om! Du är jätte fin som du är måste jag säga!

2009-11-21 @ 00:02:03
URL: http://bergmanoo.blogg.se/
Postat av: Tobbe

jag kommer föralltid älska dig lillebror!<3

spelar ingen roll om hur du serut bara vi kan vara bröder så kommer jag alltid älska dig vad som än händer!!!<3<3

2009-11-21 @ 15:19:37
Postat av: Maria

Hej jag vill bara säga att tråkigt det där med din sjukdom men du verkar vara en stark kille som kommer klara det fint. vill oxå säga att du har en bra röst ( hört din och pamelas låt) jätte bra.

ha det bra



kram // pamelas kompis Maria

2009-11-28 @ 01:34:06
URL: http://tanjaojag.blogspot.com
Postat av: Josse

Hallo!



Har också alopecia universlais, som tjej och vid 14 års ålder är det ganska jobbigt, till skolan målar ja ögonbryn och harlösögonfransar efter en incident där det var en CP(!) kille och en mer som snackade om hur ful och fejkad jag såg ut, inte så kul direkt .

Har nyligen startat en blogg om delvis min sjukdom och delvis min vardag, undrar om du går på mediciner mot alopecia eller bara låter det vara?

Hur länge har du haft det?

Har haft min i 11 år, Så typ hela mitt liv ;P

2010-04-27 @ 15:10:29
URL: http://jebee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0