Ibland är det jobbigt med diabetes

i natt var det ingen rolig natt. klockan 1 släckte jag lampan. sen kom jag på att jag måste ta ett prov. kände mig rätt så hög i blodsockret. jag låg på 20,8 normalt värde är mellan 5 och 10. så jag tog en insulin dos och tänkte vara vaken en stund till för att se att jag sjönk i blodsockret. sen så kände jag att det blev blött vid nålen. då var det inte lika roligt. klockan 2 på natten var jag  tvungen att sätta mig och byta nyl, slang och insulin. eftersom jag var helt död och det ville krångla lite extra så var jag inte klar fören runt halv 3. då var jag tvungen att hålla mig vaken i en timme till för att se så allt fungerade. får man inget insulin alls så börjar man kräkas efter ungefär 4 timmar. så det var bara att hålla sig vaken en timme och klockan 4 i morse fick jag äntligen sova.

så här ser nålen ut.



den till höger är nålen och den till venster är en skarv som man tar av när man tillexempel duschar.



och sådär ser insulinpumpen ut. kopplad med en slang till nålen.

jag tycker jag har kommit på versta grejen. men tanke på att den gör samma sak som en människas bukspottkörtel bara de att jag måste trycka på en knapp när jag äter. varför heter det då insulinpump. jag tycker att elektrisk bukspottkörtel låter bättre. eller halvautomatisk bukspottkörtel eller något liknande låter bättre.



sen så kollade jag i min almenacka igår vilket jag inte gjort sen början av januari och det visade sig att jag ska till bup imorgon så då var det ju tur att jag kollade i den igår med tanke på att ingen annan kom ihåg att jag skulle dit heller. så hur som helst ska jag till bup imorgon och prata om de vanliga. hur medicinen funkar. hur livet är och om man haft några utbrott sen sist.

så nu har ni fått lite mer koll på mitt liv.


Pusspåre

Kommentarer
Postat av: Dilaan D

Kul blogg :D Harft en bra dag? kram!

2010-02-08 @ 17:39:07
URL: http://dilaanisme.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0