Den bästa och den värsta

I torsdags var jag på astrid lindgrens barnsjukhus för vad jag trodde var sista gången men så blir det inte.

kl 9 var det besök hos världs bästa diabetes läkaren

kl 9:45 var det ultraljud på njurarna

kl 10:40 skulle det vara tid hos njurläkaren

Som sagt har jag världens bästa diabetes läkare Eva örtqvist. Jag har sagt att det värsta med att fylla 18 år är att inte få gå kvar hos henne.



Bild på Eva tagen av karolinska.se

Till min diabetes. Mina värden var inte bra alls. Jag har ju en sensor nu. Men den har stökat jätte mycket och det har resulterat i att jag kopplat ur den. Sensorn sitter med en kanyl i benet och skickar blodsocker värdena till min insulin pump så jag slipper ta blodsocker. Med andra ord ser jag mina värden direkt på pumpen. Men sensorn har börjat bli gammal och krånglar jätte mycket så jag har vart helt utan den och det visade sig fort på mitt långtids värde HbA1c. Senaste 2 gångerna hare mitt HbA1c legat på 6,4 och 6,9 men nu låg det på 8,4

Det är som Eva sa. Det är en katastrof att jag ligger så högt men det visar verkligen forskningen att sensorn är ett viktigt hjälpmedel eftersom att man just nu håller på att diskutera hur man ska göra med användningen av sensorer i Sverige.

När jag satt och diskuterade med Eva som kom min Diabetes sjuksköterska in och frågade hur jag kunde bli så gammal så fort. Dom ville inte alls släppa iväg mig till vuxen avdelningen.

Hur som helst så ska jag få komma tillbaka till Eva en gång efter att jag fyllt 18 och då blir det en avslutning. Då kommer jag ju även kunna visa upp min diabetes tatuering jag ska göra på min 18 års dag.

Sen var det dags för ultraljud. Inte så mycket att prata om. Dom gjorde ett ultraljud och sen så skulle jag upp till min njurläkare klockan 10:40

Innan jag går in till njurläkaren tar jag alltid blodtryck och varje gång jag är på njurmottagningen så är det högt. Överallt annars när jag kollar mitt blodtryck ligger det bra men inte där. Det är nog för att jag blir irriterad bara jag sätter min fot på avdelningen. Läkaren kommer alltid sent och jag och pappa hade väldigt brottom.

Efter att vi väntat på honom i 25 minuter så öppnar han dörren. Pappa hade sagt innan att nu får han 5 minuter på sig att förklara för vi hinner inte. Hur som helst öppnade han dörren och som vanligt så skrattade han. Hej hur är läget och jag svarade jävligt brottom. Vi satte oss och han sa att njurbilderna såg bra ut sen började han som vanligt babbla om att det är viktigt att jag sköter min diabetes. Efter att ha hört det i alla år så fick min pappa nog och sa att "vi har en special läkare för Jimmys dibetes, det har du inget med att göra"

Och han sa ju att mina njurar såg fina ut. Det gör dom just för att jag har skött min diabetes. Men den där gubben verkar ju inte förstå vad han pratar om. Problemet med mina njurar är att jag föddes med en för liten. Min högra njure är hälften så stor som den vänstra. Den vänstra har blivit större än en normal njure för att kompensera den högra. Men njurkapasiteten är 100 % Så från och med nu behöver jag aldrig gå till en njur läkare igen. Tack och lov...

Då var jag klar på sjukhuset efter ett par timmar.

I fredags pratade jag med Kitty, tyckte att vi skulle göra klart våran låt vi ska spela in och även att vi borde göra ytterligare än tillsammans.



Den här låten gjorde jag och Kitty i December och det är verkligen dags för ett nytt låtsläpp. Tyvär har jag inte haft så mycket tid till min musik senaste tiden men nästa låt vi ska göra är färdig skriven så det är bara att vi spelar in. Just nu hade Kitty problem med sina inspelningsgrejer så vi får se när det blir. Kan iaf lägga upp bilden till låten. På den ser ni även vad låten kommer heta!



Den låten kommer att komma! Man får bara inte ha så brottom. Jag har flera låtar på gång, ska bara ta mig tid att slutföra dom. Jag tror jag ska göra så att jag släpper en hel del låtar tätt inpå varandra istället för att skriva och spela in direkt!

Idag kommer det en massa folk hit för att fira Andrea som fyllde 17 år i tisdags. Nu ska jag mysa med min dotter!

Pusspåre

Kommentarer
Postat av: Joly

Jag hade också Eva, men usch.. jag tyckte inte alls hon var bra :(

2011-04-05 @ 15:58:22
URL: http://jjooly.blogg.se/
Postat av: Katarina

Hej, jag har aldrig läst din blogg, jag hittade dina låtar av en slump på youtube.. Du gör grymt finta låtar, speciellt om den till din flickvän och din söta dotter. Jag fasnade för din blogg för att du har Adhd.. Precis som jag har.. Känns som att inte är den ända unga tjejen i världen som har adhd.. Tycker du värkar vara en grym människa som är så stark och kämpar med allt ! skriva gärna en rad till mej på facebook: Katarina Katta wiklund !

mvh Katarina

2011-05-06 @ 17:03:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0