Efter en dag på akuten



Tillbringade gårdagen på Akut mottagningen med dropp i armen men låt oss ta det från början.

I söndags morse kändes det konstigt i magen. Mådde inte illa, hade inte ont, det kändes bara konstigt. Jag, Andrea och Elvira var i sollentuna centrum och gick runt och kollade på lite grejer. Åkte hem och sen började jag känna mig rätt så sliten.

Minns inte exakt vilken tid men runt 16-18 på kvällen så började jag kräkas. Det är rätt så komlicerat att kräkas när man har diabetes. När man får lågt blodsocker så måste man äta. Men när man ligger och kräks så är det väldigt svårt och det brukar oftast sluta på sjukhus. Men nu hade jag inte lågt blodsocker så jag la mig i sängen och försökte sova.

Jag sov inte mer än 40 minuter åt gången på hela natten. Jag vaknade hela tiden och fick springa till toan för att kräkas. Tillslut så tog jag en kudde och la mig och sov på badrums golvet för jag orkade inte springa till badrummet varje gång.

När man har diabetes och kräks eller inte äter på väldigt länge så kan man få något som heter svält ketoner. För att kolla om man har det så har man en Keton mätare hemma. Man ska ligga på 0.0 gränsen för dödlig utgång pga höga ketoner ligger på 3.0 sa dom iaf förut på sjukhuset.

Så man ska ligga på 0.0 och igår morse så tog jag ett keton prov och låg på 1,2 ringde till pappa som körde in mig till akuten när vi var framme där tog vi ett nytt keton värde som då låg på 1,6 då fick jag vätske dropp. Dom tryckte i mig 1,5 liter vätska på 2-3 timmar men efter det kände jag mig betydligt piggare än när jag kom dit. 

Jag kräktes inte någon gång när jag väl var på sjukhuset så efter att jag fick i mig allt dropp så fick jag äta en macka och dricka en pucko för att se så jag fick behålla det innan dom ville skicka hem mig. Jag tog ett nytt keton värde på sjukhuset som då hade sjunkit till 0,8

Jag fick behålla det och fick åka hem klockan 1. jag kom in på akuten klockan 9 så jag återhämtade mig mycket fortare än vanligt.

Nu hade jag ju knappt sovit på hela natten och på sjukhuset byggde dom om så det gick inte att sova där heller när alla maskiner var igen. Men jag kom hem klockan kvart över 1 och somnade direkt.

Jag brukar kräkas när jag inte sovit, är extremt nervös eller ätit för dåligt. Men nu hade jag sovit bra, var inte nervös och hade ätit bra så jag förstår inte varför jag började spy.

Men hur som helst så somnade jag ju klockan 1 och sen sov jag tills klockan 17-18 då tyckte Andrea att jag skulle äta lite för att jag inte hade någon näring i kroppen. Jag kände att jag skulle kräkas direkt om jag åt så jag somnade om och sov i drygt en timme till sen så var det bara att springa till toan och så kräktes jag igen.

Sen efter det så fick jag sova till klockan 4 på natten och då kände jag mig inte illamående alls så jag sprang till köket och åt en macka som jag fick behålla utan problem.  sen sov jag till halv 8 i morse. då hade jag sovit i 17 timmar och gick upp och åt frukost som vanligt och den har jag också fått behålla så det känns ju inte som att det var en riktigt magsjuka. Vet inte riktigt vad detta beror på.

Men det är iaf riktigt skönt att vara hemma igen.

Pusspåre

Kommentarer
Postat av: Tess

Vad skönt att du mår bättre! Det låter ju inte som en typiskt magsjuka, men jag antar att det finns olika magsjukdomar och att symtomen kan vara olika på olika personer. Kram

2011-03-01 @ 14:36:10
Postat av: Joly

3.0 kan ju inte stämma, jag har legat över det och var helt levande och hade inte ens dropp. Mådde dock inte så himla bra.. menmen.

2011-03-01 @ 21:15:34
URL: http://jjooly.blogg.se/
Postat av: evelina

heej jimmy h så du vett så har jag ochso adhd och äter medecin men jag trivs med det och jag värkligen älskar dina låtar och din dotter e såååå söt hör av dej

2011-03-01 @ 21:29:17
URL: http://har ingen
Postat av: Mli

Hej jimmyh jag undrar bara om du har en mejl adress eller nånting man kan nå dej på , har nämnligen en bild som jag skulle vilja ge dej :) <3



tacksamm för svar :*

2011-03-03 @ 13:01:49
Postat av: Grysan ^^

Vad jobbigt :( Det låter inte kul!

2011-03-04 @ 10:35:03
URL: http://gry.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0